Thursday, 26 April 2012

Amacam Ambiga? Ada puas hati?


Kan dah kena lauk. Tu la. nak sangat buat Demo Bersih 3.0. Bersih sangat ke sampai nak berdemo.... Eloknya nyahkan aje kerakyatan dia ni. Buat menyemak je...

Sunday, 22 April 2012

Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) pun nak dipolitikkan.



Apa hal la pembangkang nih? sesukahati je kata Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) kuda tunggangan UMNO. Sekurang-kurangnya PKMM x mcm kome tu. Yang PAS jd Kuda tunggangan DAP, PKMM dah sah-sah la sokong BN sebab berpendirian tetap... (klik)

Monday, 16 April 2012

Cite ni sure la akan membuatkan AL-LIWATI lari malam..


Rabu, 11 April 2012 adalah hari yang cukup bimbang sebahagian besar rakyat Malaysia, terutamanya mereka yang berada di Georgetown dan Port Dickson. Ia telah dilaporkan oleh Agensi Mitigasi Bencana Indonesia bahawa gempa bumi 6.5 magnitud pada skala Richter berikutan gempa bumi 8.7 magnitud di luar pantai Aceh negara, mencetuskan jam tsunami untuk seluruh Lautan Hindi.
Ya! Ia adalah Tsunami. Tepat seperti apa yang berlaku pada Boxing Day 2004, lapan tahun yang lalu. Dan rakyat Malaysia, (yang kini lebih sedar itu) masuk ke dalam kemelut emosi seksa yang besar. (Berdasarkan berita di The Star, April 2012 - ". RIBU orang yang bergegas keluar panik daripada bangunan-bangunan tinggi dan pelbagai pusat membeli-belah di Pulau Pinang selepas mereka merasakan gegaran")
Gempa bumi yang berlaku di Acheh. Walau bagaimanapun, amaran Tsunami telah ditarik balik. Berterima kasih kepada Tuhan. Selepas kesan Tsunami besar-besaran pada Acheh pada tahun 2004 dan kesan-kesannya kepada emosi manusia di seluruh dunia, kami kini lebih sedar baka ini bencana alam.
Tetapi tulisan saya di sini bukan tentang Tsunami ....
Saya duduk dengan rakan di McDonalds Jelutong Pulau Pinang, apabila amaran Tsunami telah merebak melalui teks telefon, BBM, Facebook dan Twitter. Saya dan kawan saya telah mempunyai perdebatan yang benar-benar menyeronokkan dan sengit mengenai situasi politik di Malaysia.

 
Tetapi keseronokan telah terganggu oleh mereka mesej yang datang dari Blackberrys kami. Jika anda sedar sepenuhnya, teks dan mesej itu telah tidak dipetik dari sumber yang sah. Tetapi rakyat Malaysia yang prihatin kita masih menyebarkan maklumat. Nasib baik, berita itu ternyata adalah benar. Terima kasih orang!
Walau bagaimanapun, saya tertanya-tanya. BAGAIMANA SEKIRANYA penyebaran maklumat itu adalah tidak benar dan ia bertujuan untuk mewujudkan kekecohan dan mengalihkan perhatian kita daripada sesuatu yang lebih besar dan lebih berbahaya daripada itu. Katakan, serangan pengganas atau pengeboman di tengah-tengah Kuala Lumpur, Putrajaya atau Istana Negara? Worst case scenario, mungkin serangan semula menakluk Malaysia dan meletakkan kita semua ke dalam negeri hal ehwal seperti di Iraq Afghanistan?
Persempadanan yang menakutkan untuk membayangkan tidak ....?
Jika anda pernah membaca sebuah buku yang hebat tentang strategi perang dari risalat Cina kuno ketenteraan yang disebabkan oleh Sun Tzu, "The Art of War", anda akan mendapati bahawa di antara 13 bab di dalamnya, ada topik tentang 'Mata Lemah dan Kuat / Illusion dan Realiti '. Ia secara khusus menerangkan bagaimana peluang tentera datang dari lubang di persekitaran yang disebabkan oleh kelemahan relatif musuh di kawasan tertentu. Kelemahan sentiasa akan muncul apabila perhatian tidak ditujukan kepada kawasan sebenar.
Sekarang, mari kita bercakap tentang jeez sebenar artikel ini. Izinkan saya meletakkan ini dalam konsep 'perang' politik kita di Malaysia. Ini adalah apa yang saya benar-benar berfikir apa yang sedang berlaku. Mana-mana hujah hanya berdasarkan kepada pendapat peribadi saya.
Untuk melihat ke dalam suasana politik semasa, saya membuat mudah dengan pelabelan peperangan politik Malaysia sekarang adalah antara Pasukan dan Team Najib Razak Anwar Ibrahim. Cukup mudah? Sekarang, Najib mempunyai sendiri 'tentera' dan begitu juga Anwar Ibrahim.

 
Kita mula pertama dengan pasukan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pada ketika ini, tokoh yang paling menonjol dalam Pakatan Rakyat yang telah berjaya menyerang kerajaan sehingga kapal itu hampir "tenggelam" Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri. (V.K Linggam, Altantuya, dll). Tetapi sekarang, Pakatan Rakyat mempunyai 'budak baru di bandar'; Rafizi Ramli.
Seseorang tidak boleh menafikan berapa baik ini "budak hairanlah" mengetuai pasukannya untuk menyerang dan membunuh watak Datuk Seri Shahrizat Jalil Jalil dengan Perbadanan skandal fidlot Kebangsaan (NFC). Dia mungkin telah membunuh kerjaya politik Shahrizat juga! Anda perlu bersetuju dengan saya bahawa untuk mendapatkan Perdana Menteri sendiri untuk menggantikan Shahrizat dan menerajui Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat tidak merupakan satu tugas yang mudah.

 
Maklumat dalaman yang lengkap dan strategi yang baik diperlukan. Saya akan berkata, dalam Pakatan Rakyat, kini terdapat dua jeneral perang; Anwar Ibrahim, dan Rafizi Ramli. Untuk Team Najib, mereka bukan hanya menumpukan perhatian pada Anwar Ibrahim tetapi mereka perlu meletakkan perhatian yang lebih kepada Rafizi Ramli juga. Alihkan perhatian boleh dimainkan oleh Pasukan Anwar Ibrahim pada saat ini. Mengapa? Saya akan berbincang lanjut mengenai itu.
Kita kembali pada cerita tentang amaran Tsunami yang saya katakan tadi. Amaran itu telah tersebar begitu cepat tanpa sebarang sumber yang dipetik dan ia telah menyebabkan keadaan huru-hara di seluruh Malaysia. Berfikir tentang andaian saya mengenai 'jika' ia hanya lencongan? Kini melihat gelombang politik semasa sekarang. A 'amaran Tsunami' yang kononnya telah dimulakan oleh Pasukan Anwar Ibrahim juga. Seluruh negara 'huru-hara' dengan pelbagai isu. Jelas sekali, semua isu-isu ini disasarkan kepada pengundi muda. Yang menjadi persoalan ialah:
Permintaan enam mata ke atas kebebasan akademik oleh Solidariti Mahasiwa Malaysia (SMM).PTPTN cadangan pemansuhan oleh Anwar Ibrahim (sekarang telah diambil alih oleh Rafizi Ramli)Demonstrasi jalanan untuk menghapuskan PTPTN oleh pelajar pada 14 April 2012Bersih 3,0 Bersih - Sit-In/Duduk berhujah! pada 28 April 2012Keempat-empat isu utama telah diberi banyak perhatian oleh Barisan Nasional (BN) pemimpin, masyarakat dan negara secara keseluruhannya.
Jadi, Pemuda UMNO baru sahaja selesai perbincangan meja bulat pelajar mereka tentang PTPTN. Salah satu perkara yang dipersetujui semasa perbincangan adalah untuk memansuhkan caj perkhidmatan PTPTN. Penetralan baik. Well done! (Walaupun BN telah SAHAJA berada di kedudukan pertahanan yang sangat baik selama ini).
BN juga dalam kedudukan "yang sangat baik" pertahanan mengenai isu-isu seperti kebebasan akademik dan Bersih. Penjelasan yang diberikan untuk menjawab isu-isu. Ia adalah satu perkara yang mesti dilakukan oleh mereka untuk kekal relevan kepada rakyat.
Sekarang, saya mahu memberi tumpuan lebih pada ceramah PTPTN dan mari kita tentang idea ini pemansuhan PTPTN oleh Anwar Ibrahim. Jika saya beliau, saya akan diketahui bahawa isu ini pasti akan terdedah kepada beribu-ribu soalan. (Contohnya: Apakah mekanisme baru yang dicadangkan oleh Pakatan Rakyat?

 
Tidak Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah kuasa untuk menghentikan permulaan PTPTN pada tahun 1996? Ia akan menelan belanja rakyat perkara-perkara lain untuk memberikan pendidikan percuma) Dan perkara yang paling penting Anwar harus mempertimbangkan;? Manifesto ini mungkin akan menjadikan beliau sebagai orang yang hanya mahu memenangi pilihan raya akan datang!
Saya yakin bahawa sama ada atau tidak pendidikan percuma boleh diberikan adalah soalan yang bermain walaupun dalam fikiran penyokong Pakatan Rakyat! Jika Anwar Ibrahim meniup satu ini luar, dia boleh kehilangan beberapa penyokongnya. Sehingga hari ini, masih terdapat sebarang mekanisme yang boleh diterima yang diberikan untuk menggantikan PTPTN. Malah keterangan-keterangan yang diberikan dalam blog bertarikh 11 April 2012 Rafizi Ramli masih diperdebatkan di beberapa tempat.
Pemansuhan PTPTN tidak di Jingga Buku Pakatan Rakyat. Bagi saya, idea ini adalah satu yang sangat mendadak. Jika Anwar Ibrahim benar-benar bersedia mengenai mencadangkan pemansuhan PTPTN, beliau akan dapat memberi fakta dan angka-angka mengenai bagaimana untuk berbuat demikian terus. Tetapi "jawapan" hanya berlaku setelah hampir dua bulan di blog Rafizi. Hanya selepas soalan 'BAGAIMANA' oleh banyak orang.
Bagi saya, saya percaya bahawa ini adalah hanya permainan lencongan oleh Anwar Ibrahim ...
Jadi apa perjanjian sebenar di sini? Mari kita kembali kepada sejarah tidak lama dahulu; Pilihan Raya Umum Mac 2008. Salah satu sebab-sebab mengapa rakyat mengundi untuk Pakatan Rakyat adalah kerana watak yang digambarkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi tidak adalah contoh terbaik bagi seorang pemimpin negara harus mempunyai. Ia mungkin adalah benar. Tetapi saya akan mengatakan bahawa Pakatan Rakyat memainkan peranan yang amat baik dalam hal ini dan mereka telah berjaya membunuh watak dan imej yang baik Abdullah Badawi.

 
Kita melihat revolusi global kini, Tunisia, Mesir, Libya dan Indonesia. Presiden Hosni Mobarak telah ditekan oleh rakyat sendiri kerana sifat kejam. Presiden Suharto telah digulingkan kerana pemerintahan diktator. Perkara yang sama berlaku Muammar Ghadaffi dan Ben Ali.
Fikir sekali lagi, pemimpin-pemimpin ini dan kerajaan mereka adalah 'mati' kini TIDAK kerana dasar-dasar yang miskin yang dibuat oleh mereka. Tetapi ia adalah kerana rasa tidak puas hati orang ramai tentang sifat dan imej yang dimainkan oleh pemimpin mereka. Jika apa yang saya katakan sekarang adalah tidak benar, adakah anda fikir Suharto, Ghadaffi dan Hosni Mubarak boleh menerajui negara ini sekian lama kerana dasar-dasar kerajaan yang buruk mereka? Saya tidak fikir begitu.
Ini juga apa yang Anwar Ibrahim dan pasukannya cuba lakukan sekarang. PTPTN, Bersih, isu-isu dan kebebasan akademik adalah hanya lencongan. Beliau mempunyai misi yang lebih besar, untuk membunuh imej beberapa pemimpin BN. Kawasan misi sasaran? Sabah dan Sarawak.
Mereka bermula dengan kejatuhan Shahrizat Jalil. Siapakah sasaran mereka seterusnya? Kini 'komander kedua' Pakatan Rakyat, Rafizi Ramli menyerang Menteri Luar, Tan Sri Anifah Aman dan abangnya, Ketua Menteri Sabah Musa Aman pada skandal kayu RM400m. Bagi saya, ini adalah cara yang lebih menarik daripada skandal NFC. Jika mereka mampu untuk menyerang ini di tempat yang betul, Sabah akan diperintah oleh Pakatan Rakyat selepas pilihan raya. Adik-beradik Aman adalah dua pemimpin yang paling menonjol di Sabah. Kesangsian ke atas mereka akan rasa tidak percaya kepada Barisan Nasional.
Sabah dan Sarawak mempunyai 31 dan 25 kerusi dalam Parlimen. Gabungan negeri-negeri akan menjadi satu perempat atau 25% daripada keseluruhan kerusi di Parlimen. 25% sudah seorang tokoh besar.
Ya, bagi saya, perjanjian sebenar Pakatan Rakyat Sabah dan Sarawak. Dan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) "gembira" berjuang dan menjawab PTPTN dan isu-isu Bersih yang bagi saya, mereka semua hanya lencongan. Oh baik ....
Saya percaya bahawa misi ini watak-pembunuhan "akan terus kepada satu pemimpin selepas yang lain. Dan ia akan dilakukan pada saat-saat yang terakhir sebelum pilihan raya umum. Pada masa itu, BN tidak mempunyai masa yang ada untuk menyelamatkan 'krew' mereka. Seperti yang saya katakan, Pakatan Rakyat akan mempengaruhi pengundi hanya dengan menggunakan watak-watak buruk pemimpin BN. Bukan oleh dasar-dasar kerajaan yang lemah seperti PTPTN atau apa jadi pernah. Saya tidak pernah mengatakan apa yang dituduh ke Shahrizat Jalil, Musa Aman dan Anifah Aman adalah benar. Tetapi jika mereka dapat mempengaruhi majoriti rakyat, ia adalah kemenangan untuk Pakatan Rakyat!
Seperti amaran Tsunami ke-11 April saya berkata pada mulanya, ini adalah semua soalan 'bagaimana jika'. Ini hanya pemerhatian dan pendapat peribadi saya. Ia mungkin tidak benar. Tetapi mengikut logik saya berikan, sebahagian daripada anda mungkin bersetuju dengan saya.
Marilah kita berharap untuk Malaysia yang lebih baik. Ia sama ada untuk menukar atau untuk mengubah. Yang anda pilih.
NIK MOHAMED HUSSEIN NIK ALISPEAKERUNIVERSITI SAINS MALAYSIA PELAJAR PARLIMENPRESIDEN MENGENAI NEGARA Karisma

Apa yg ko merepek ni haaa????


apa punya bengong la dia nih... nak tumbangkan UMNO... yg dok bising2 apa yg ko nikmati skrg semua dari UMNO la. Ni la susahnya kalau kufur nikmat. x reti nak bersyukur ni la dia. dah sah2 la kena tipu dgn AL-LIWATI tuh...

Saturday, 14 April 2012

Tau pinjam, bayar la.. Suka2 hati je nak hapuskan PTPTN...

Demo Anti PTPTN Gagal
April 14, 2012   


Beria-ia puak pembangkang mempropagandakan demonstrasi anti-PTPTN akan dihadiri oleh lebih 5,000 orang pelajar IPT. Apa yang berlaku jauh tersasar dari realiti apabila hanya sekitar 250 orang sahaja mahasewel yang sanggup membazirkan masa menyertai demo tersebut.


Anggaran 250 itu termasuklah pemimpin PKR & anggota AMK yang jadi nasi tambah dan tukang gamatkan keadaan. Belum lagi diambil kira jumlah wartwan dan bloggers yang turut sama untuk merakamkan suasana semasa sebagai bahan berita.

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) mensasarkan 5,000 mahasiswa dan ‘mangsa’ hutang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan turun berhimpun menuntut pemansuhan pinjaman itu bulan depan. – Mkini, 30 mac 2012

Sedari awal sebaik Anwar dan pembangkang mencanangkan isu PTPTN ramai yang telah menyedari isu tersebut hanyalah helah Anwar untuk menyimpang perhatian rakyat daripada isu moral yang melingkari dirinya.

Sementelah lagi pelbagai pendedahan fakta dan info oleh para bloggers pro kerajaan berkaitan penglibatan langsung Anwar semasa di awal penubuhan PTPTN tidak sedikit menyebabkan ramai pelajar IPT yang sebelum ini pro pembangkang berpaling arah setelah menyedarinya.

Kegagalan mencapai walau hanya 1/5 daripada sasaran 5,000 peserta seperti yang digembar gemburkan sebelum ini bukan sahaja memberi tamparan hebat kepada kempen propaganda anti-PTPTN yang di gebang oleh Anwar Ibrahim dan puak pembangkang, malah pastinya memberi gambaran awal demonstrasi BERSIH 3.0 dua minggu lagi bakal berdepan nasib yang hampir sama.

Tidak syak lagi, makin hari makin kurang penyokong pakatan pembangkang. Masing-masing sudah menyedari segala ucap kata, janji dan isu yang keluar dari mulut Anwar dan pembangkang semuanya propaganda & tipudaya politik semata-mata untuk mengumpan undi dan sokongan rakyat bagi kepentingan sendiri.

Tuesday, 3 April 2012

Nampak beno menipunya

Udoh2 la nuar ooiiiii...... x payah la nak menipu rakyat dah... sedikit demi sedikit penipuan mike dah terbongkar....

Sunday, 1 April 2012