Monday 10 December 2012

APA CERITA NI? DAH KALAH SEBELUM WAKTU KE?


Di luar, PAS bukan main gah lagi kata PAS akan ganti UMNO tapi dalam mesyuarat belakang tabir, lain pula ceritanya.

Dikalangan orang PAS di Kelantan, mereka sudah terima arahan untuk hanya pertahankan DUN Kelantan dan turun lebih ke bawah kerana mereka mula risau dengan gerakan BN untuk "turun padang".

Kata mereka, Nik Aziz telah keluarkan arahan ini dalam satu mesyuarat tertutup ssuatu malam bersama hanya pemimpin-pemimpin dan wakil-wakil rakyat Kelantan di bangunan PUTIK di Pengkalan Chepa selepas akhirnya Muktamar PAS  pada November 19hb.

Dalam mesyuarat yang dihadiri oleh lebih kurang 21 orang pemimpin-pemimpin PAS Kelantan dan dipengerusikan Dato Nik Mohd Amar Nik Abdullah yang juga exco kanan kerajaa Kelantan, Nik Amar menyeru pemimpin-pemimpin mengenepikan kepentingan diri dan tumpukan kepada pilihanraya. Sebarang agenda yang dibuat perlu diteruskan.

Suara yang cemas juga kedengaran dari Husam yang dalam ucapan mengatakan gelombang merah yang UMNO sedang serang di bawah dan pengundi PAS sudah turut terjejas.

Husam tidak mencadangkan apa-apa melainkan memainkan permainan propaganda untuk menarik Dato Mustapha dari Jeli untuk turun lawan di Bachok. Dengan cakap besar, Husam kata PAs tak risau dengan Awang Adek tanding di Bachok.
 
 
Manakala Nik Aziz yang begitu jelas menyatakan terang-terang untuk tidak pedulikan kerusi Parlimen yang mana PAS tidak boleh mimpi untuk ke Putrajaya. Dia mahu tumpukan supaya Kelantan tidak jatuh balik ke UMNO.
 
Namun begitu, dia beritahu jangan beritahu ke bawah kerana ada parti komponen lain dan dirisaukan pelbagai tuduhan tidak beri kerjasama akan timbul. Dalam keadaan tertekan, Nik Aziz pula berangan-angan mahu sapu bersih kerusi-kerusi DUN Kelantan..

Menurut rancangan Nik Aziz, dia mahu kekalkan 4 kerusi di Pasir Puteh dan 4 kerusi di Kuala Krai.

Beliau arahkan tumpuan diberi kepada DUN Kok Lanas dan tentang habis-habisan Alwi Che Mat. Nampak sangat Nik Aziz berdendam kerana Alwi yang dedahkan dirinya dan isteri mendapat tanah ladang rakyat baru-baru ini.

Nik Aziz ada merungut mengenai Dato Ibrahim Ali yang dikatakannya berpaling tadah darinya.

Dia turut memberitahu kemungkinan tidak akan ketengahkan Salahuddin Ayub dan Dr Nasharuddin Md Isa sebagai calun di Kelantan. Nasha tidak ada jawatan maka tidak perlu calonkan dia semula di Bachok.

Bila ditanya, Nik Aziz pun hadapai masaalah juga dengan pencalunan Ustaz Mohd Hussin dan Dr Hatta Ramli.

Nik Aziz cadangkan dihenti dari mengikut rentak UMNO untuk gaduh dan bantah. Dia mahu rakyat nilai sendiri. Bolehkah mereka benarkan rakyat menilai sendiri kes royalti minyak yang sudah kalah di mahkamah hingga ke federal Court?

Muslimah PAS akan digerakkan untuk adakah usrah perbincangan dari rumah ke rumah. Beliau meminta lawatan dibuat dengan sekerap seminggu sekali.

Nampaknya PAS baru sedar mereka bermasaalah di Kelantan dan baru mahu nak ambil tahu masaalah rakyat di bawah.
 
* Kalau macam ni lah caranya, alamat kalah la PAS kali ni... Elok pun.. 
 
 

No comments:

Post a Comment