Sunday 23 December 2012

Nicol takluk dunia kali ke-7

NICOL David menjulang trofi Terbuka Dunia yang dimenangi buat kali ketujuh di Kepulauan Cayman, semalam.

KUALA LUMPUR - Sambutan Hari Krismas tahun ini amat bermakna buat Datuk Nicol David apabila dia melebarkan rekod DENGAN merangkul kejuaraan skuasy wanita Terbuka Dunia buat kali ketujuh di Kepulauan Cayman, semalam. 

Selepas memintas rekod lima gelaran milik idolanya, Sarah Fitz-Gerald tahun lalu, jaguh No. 1 dunia itu masih bernafsu untuk terus mencipta rekod apabila menyingkirkan bintang England dan pemain No. 3 dunia, Laura Massaro 11-6, 11-8, 11-6.

Malah, Nicol turut melakar rekod baru kejohanan sejak ia diperkenalkan pada 1976, apabila menjadi pemain pertama melayakkan diri ke final sebanyak lapan kali dalam tempoh sembilan tahun. Nicol muncul naib juara pada 2004 selepas kalah kepada Vanessa Atkinson dari Belanda. 

Walaupun diheret dalam rali yang panjang, Nicol menunjukkan kesabaran tinggi, termasuk ketika ketinggalan 5-7 di set kedua sebelum bangkit pada masa yang tepat untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai legenda skuasy dunia. 

Kemenangan tersebut menutup mulut pengkritik bahawa pemain berusia 29 tahun itu sudah dikejar pemain generasi muda dan tidak mungkin mampu mengekalkan kedudukan lebih lama. Saya tidak percaya.. benar-benar tidak percaya.

“Saya gembira menang perlawanan ini kerana Laura memberi tekanan kepada saya pada setiap mata. Ada ketikanya, saya hanya membiarkan pukulannya kerana tiada jawapan, dia bermain dengan sangat bagus.

“Saya hanya fokus kepada permainan sendiri tetapi terpaksa mempercepatkan rentak pada pertengahan saingan untuk mencipta kemenangan. Bila memikirkan tentangan kemenangan hari ini, berjaya menang sekali lagi di Cayman dan meraih gelaran dunia ketujuh, saya sedar hanya itu yang saya mahukan,’’ ujar Nicol.

Biarpun memegang rekod pertemuan keseluruhan 14-2, namun menentang Massaro, perlawanan sering diheret dalam aksi sengit. 

Dua detik paling genting buat Nicol semalam hadir pada kedudukan 7-7 di set kedua. Ia menjadi titik kebangkitan ratu skuasy negara itu sebelum menjarakkan kedudukan 8-7 dan menang 11-8. 

Massaro terus menguji Nicol dengan bermain rali di set ketiga, selain beberapa kali melakukan pukulan kilas yang menyebabkan bola jauh daripada dinding, namun kesabaran Nicol mengejar setiap pukulan akhirnya berbaloi. 

Enam gelaran Terbuka Dunia sebelum ini yang dimenangi ratu skuasy negara itu bermula di Hong Kong pada 2005, diikuti Ireland Utara (2006), England (2008), Mesir (2010) dan dua kali di Belanda (2009 dan 2011).
“Saya agak kecewa. Pertengahan permainan adalah tempoh yang penting dan ketika itulah saya gagal menyainginya.

“Jarang sekali dia (Nicol) dapat ditewaskan, dia memang seorang pemain yang hebat tetapi kami bekerja keras dan berusaha untuk meningkatkan prestasi, sekurang-kurangnya dia menerima cabaran yang lebih hebat,’’ kata Massaro.

No comments:

Post a Comment