Wednesday 10 October 2012

HANNAH TAN MERANA DUDUK DI NEGARA JEPUN !!!


Pengalaman dua tahun mengembangkan karier seni di Jepun, mungkin ramai beranggapan dia cukup bertuah mendapat peluang sebegitu. 

Namun hakikatnya sepanjang membina kerjaya di sana merupakan satu pengalaman 'pahit' tapi manis bagi model, penyanyi juga personaliti TV popular, Hannah Tan. Figura kacukan Cina-Kelabit ni merupakan artis pertama Malaysia yang melancarkan album di Jepun.

Berkongsi pengalaman dengan malaysiadigest.com, Hannah atau nama sebenarnya Hannah Sarah Tan berkata setahun yang pertama penghijrahan di matahari terbit itu, boleh dikata setiap hari dia menangis. 

Berdepan dengan jadual kerja yang sangat padat, menerima tekanan daripada pihak pengurusan juga orang sekeliling yang mahukan dia melakukan yang terbaik setiap masa. 

Melalui kehidupan dalam suasana serta budaya yang berbeza termasuklah bahasa pertuturan. Ditambah dengan persaingan yang sangat sengit daripada artis negara itu sendiri. Itu antara cabaran yang terpaksa dilalui.

Namun wanita berusia 31 tahun ni tiada pilahan lain melainkan perlu bekerja keras setiap hari demi menjadikan pengorbanannya berbaloi. Sekaligus membuktikan anak Malaysia tidak mudah berputus asa dan mampu berjaya.

"Setahun yang pertama setiap hari saya menangis. Saya telefon ibu saya dan katakan padanya yang saya mahu balik Malaysia. Sampai satu tahap, saya terasa seperti saat itu juga mahu dapatkan tiket kapal terbang dan balik!"

"Di sana saya dibuli. Budaya kerja di sana sangat berbeza dengan di sini. Pihak pengurusan saya sangat tegas. Setiap hari saya menerima tekanan ditambah dengan jadual kerja yang padat. Tak cukup tidur. Pendek kata, kerja, kerja dan kerja. Persaingan di sana sangat sengit. 

"Dalam masa enam bulan pihak pengurusan mahu saya mahir bertutur dan membaca dalam bahasa Jepun. Saya ikuti kelas sepanjang itu. 

Selain tu saya pernah dijadualkan membuat persembahan di 40 buah tempat seluruh Jepun dalam masa dua bulan. Beerti saya membuat dua persembahan dalam sehari. 

Pergaulan saya juga terbatas. Saya tak boleh membuat apa-apa sesuka hati. Ke mana saya pergi, ada pengawal yang mengiringi. Saya tak ada ramai kawan. 

Bila balik ke sini, ramai sangka saya ada teman lelaki berbangsa Jepun. Tapi hakikatnya memang tak ada. Tak sempat pun nak cari", ceritanya dengan panjang lebar sambil tersenyum.


Ps: Nah!!! Siapa kata duduk kat Negara lain lagi bagus dari duduk kat Negara sendiri? Macam mana puak - puak Pakatan tu boleh kata duduk kat Negara orang lagi mudah?

Kalau diorang rasa mudah duduk kat Negara orang lain, maka dipersilakan la untuk diorang berambus dari bumi Malaysia ni. Pergi la duduk kat negara yang diorang rasa bagus sangat tu. Jangan dok menyemak kat Malaysia ni!!!


No comments:

Post a Comment