Tuesday 20 November 2012

Gaza Conflict : Barrack Obama Dengar Gesaan PM @NajibRazak


Konflik Israel-Palestin di Gaza merupakan salah satu agenda penting yang disampaikan oleh DS Najib Razak kepada Barrack Obama, Presiden Amerika Syarikat di Kemboja kelmarin.

Saluran diplomatik yang digunapakai oleh Najib Razak bukan sahaja valid tetapi dihormati dan diambil dengan serius oleh Barrack Obama sendiri.

Di bawah adalah laporan pertemuan di antara Najib Razak dengan Barrack Obama :
PHNOM PENH, Kemboja 20 Nov. - Presiden Barack Obama mengambil tindakan segera bagi membendung keganasan yang berlaku di Semenanjung Gaza, selepas mendengar gesaan Malaysia dan Indonesia semasa Mesyuarat Pemimpin-Pemimpin ASEAN-Amerika Syarikat (AS) Keempat di Peace Palace malam tadi.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Presiden Amerika Syarikat itu memaklumkan sendiri kepadanya yang beliau telah menghubungi beberapa pihak terlibat untuk menghentikan keganasan di wilayah bergolak itu.

"Pagi tadi beliau (Obama) beritahu saya yang beliau telah membuat beberapa panggilan telefon malam tadi setelah Malaysia dan Indonesia bangkitkan perkara ini.

Beliau telah mainkan peranan untuk cuba menghentikan keganasan di Gaza," kata Perdana Menteri kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan Sidang Kemuncak ASEAN Ke-21 dan sidang-sidang kemuncak berkaitan di Hotel Phnom Penh di sini hari ini.

Pagi ini, Perdana Menteri berjumpa sekali lagi dengan Obama ketika menghadiri Mesyuarat Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) bersama ketua-ketua kerajaan dari Australia, Brunei, New Zealand, Singapura dan Vietnam, selepas menyertai Dialog Global ASEAN.

Pada mesyuarat semalam, Najib telah memohon Obama untuk bertindak membendung keganasan yang berlaku di Gaza bukan sahaja menerusi kaedah jangka pendek bahkan jangka panjang iaitu dengan menyambung semula rundingan ke arah penyelesaian di Asia Barat, dalam konteks mewujudkan negara Palestin berasaskan penyelesaian dua negara.

Penyelesaian dua negara (two-state solution) merujuk kepada pembentukan negara Palestin yang merdeka bersama-sama negara Israel.

Ditanya mengenai jaminan yang diberikan oleh Obama untuk menyelesaikan konflik Israel-Palestin itu, Najib berkata, semua pihak mengetahui cabaran-cabaran dan kerumitan isu itu.

"Obama kata beliau akan cuba. Beliau mahu keganasan dihentikan dan beliau tahu untuk mencari penyelesaian akhir yang menyeluruh memerlukan pengorbanan besar.

"Saya fikir beliau memang berhasrat hendak mencari penyelesaian akhir terhadap isu ini," katanya.

Menurut Perdana Menteri, Obama agak tertarik dengan konsep kesederhanaan yang dipromosikan Malaysia kerana beliau yakin ia suatu nilai yang boleh menentukan bahawa setiap insan akan mendapat peluang mengembangkan potensinya, menyelesaikan konflik di mana-mana sahaja dan juga boleh membantu ke arah keamanan, kedamaian dan kestabilan dunia. Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment